Alkohol a sport

0
52

Wiele osób zastanawia się, czy istnieje zależność na zasadzie alkohol a sport, a raczej alkohol a trening. Oczywiście, że istnieje, spożywanie alkoholu nie idzie w parze ze sportem i ma zdecydowanie negatywny wpływ na naszą wydolność, a przez to na jakość i częstotliwość treningów. Dlatego teraz nie skupimy się na tym, czy alkohol rzeczywiście ma negatywne skutki na nasz organizm podczas uprawiania sportu, a raczej na tym, jak bardzo szkodzi i czy są (teoretycznie) ilości alkoholu, które jednak nie szkodzą, a mają pozytywny wpływ.

Wpływ alkoholu na organizm

Nadużywanie alkoholu ma destrukcyjny wpływ na większość układów w organizmie, ale najbardziej szkodliwie działa on na układ krążenia i układ nerwowy, które mają dla sportowców znaczenie wręcz kluczowe. O ile krótkotrwałe spożywanie alkoholu nie powoduje większych zmian w mięśniu serca, o tyle długotrwałe oraz przede wszystkim nadużywanie alkoholu powoduje zdecydowanie osłabienie. Pierwsze symptomy to krótkotrwałe, kłujące bóle w klatce piersiowej o różnej intensywności, migotanie komór i przedsionków oraz arytmie (nieregularne bicie serca). Nadużywanie alkoholu obija się na wydolności układu krążenia, przez co wyniki na treningach będą się systematycznie pogarszać. Jeżeli chodzi o układ nerwowy, to alkohol (nawet w niewielkich ilościach) działa negatywnie na koncentrację i koordynację ruchową. Błędnie sądzi się, że małe ilości alkoholu działają pobudzająco, wręcz przeciwnie, alkohol zdecydowanie osłabia układ nerwowy i działa niekorzystanie na jego sprawność.

Spożywanie alkoholu, czy ma jakieś plusy?

Niemiecki lekarz Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim powiedział kiedyś: „wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo wszystko zależy od ilości”. Wypada mi się z tym zgodzić. Małe piwo czy kieliszek wina mogą działać korzystnie, a powiem więcej – jeżeli trenujesz, nawet jeśli nie wyczynowo, to zdecydowanie lepiej wypić do obiadu małe piwko, niż colę czy inny słodzony napój. Piwo wpływa na filtrację nerek, a także działa korzystnie na organizm przy cukrzycy typu 2. Badania naukowe dowiodły, że nawadnia lepiej niż woda… ale jednak nie rekomendujemy spożywania go na siłowni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here