Mechanizm korbowy od A do Z – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Mechanizm korbowy od A do Z – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Trudno wyobrazić sobie rower bez mechanizmu korbowego, to on gwarantuje przełożenie siły naszych mięśni na wprawienie w ruch jednośladu. W teorii wszystko brzmi bardzo prosto, ale w praktyce nie jest już takie łatwe. Co ciekawe to ten mechanizm ma już bagatela dwieście lat, gdyż powstał na początku XIX wieku. Od tego czasu korby do roweru zmieniły się diametralnie, choć zasada działania pozostała taka sama. Warto zatem przyjrzeć się bliżej mechanizmowi korbowemu. Poznajcie go od A do Z.

Mechanizm korbowy- podstawowe informacje

Jazda na rowerze jest niewątpliwie bardzo dużą przyjemnością. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy, że nawet rower posiada stosunkowo skomplikowany mechanizm, a zastosowanie korby znacząco ułatwia nam jazdę, a w zasadzie to dzięki niej jest ona możliwa. Co ciekawe, gdy korby rowerowe zostały wynalezione zapewne nikt nie spodziewał się, że tak zrewolucjonizują rynek, wszak te elementy sprawiły, że rower stał się bardzo dobrym środkiem transportu, a przy ceny jednośladów znacząco spadły, zatem coraz więcej osób mogło sobie na nie pozwolić. Lata mijały, a zasada działanie mechanizmu pozostała taka sama, jednak technika poszła do przodu, zatem korby do roweru uległy niemałej rewolucji.

Budowa ma znaczenie

Każdy mechanizm korbowy ma taką samą budowę, przy czym może różnić się konkretnymi podzespołami, co znacząco wpływa na jakość, trwałość i niezawodność. Jednak duże znaczenie ma także konserwacja. Ale skupmy się raczej na samej budowie. Otóż możemy tutaj wyróżnić trzy elementy. Jednym z najważniejszych jest korba do roweru, która zbudowana jest w całości z zębatek. Właśnie po nich obraca się łańcuch, dzięki temu jazda może być tak płynna. Kolejnym ważnym elementem jest korowód, który powoduje przełożenie ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Oczywiście warto jeszcze poznać same części korbowodu, którymi są stopa, trzon oraz główka. W tym przypadku wodzikiem jest zazwyczaj tłok.

Mocowanie korby do osi suportu ma znaczenie

Jak każde elementy w rowerze, także korby się zużywają. Na szczęście nie oznacza to, że konieczny jest zakup nowego jednośladu, lecz wystarczy tylko wymiana tych elementów. Jeżeli jesteście złotymi rączkami, to samodzielnie sobie z tym poradzicie. Jeżeli racze do napraw macie „dwie lewe ręce” to powierzcie wymianę profesjonalistą. Jednak samo kupowanie korb także może nastręczać wielu problemów, wszak konieczne jest dobranie jej to zakończenia osi suportu i tutaj może pojawić się niemały problem, wszak wybór jest ogromny. Dlatego koniecznie trzeba zwrócić uwagę na samo łączenie. Możemy wyróżnić klinowe, które często jest najbardziej zawodne, ale i najtańsze. Jednak zdecydowanie lepszym wyborem wydaje się to na kwadrat, tym bardziej, że jego cena także nie jest znacząco wyższa, a przy tym łatwość montażu, a także trwałość idą w parze. Wyróżniamy jeszcze wielowypustowy, który różni się od kwadratowego, tym że końcówka ma specyficzny kształt, stąd pewnie ta nazwa. Trzeba jeszcze wyróżnić te z zintegrowaną osią, gdzie ramię korby połączone zostało na stałe z osią o standardowej średnicy, która wynosi 24 mm.

Typy korb dobrane do suportu

Korby mogą mieć różne rozmiary. Tutaj należy kierować się zasadą dobierania pod wzrost danego cyklisty. Ogólnie przyjmuje się zasadę, że im dana osoba ma dłuższe nogi, tym korby powinny być dłuższe. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta, dzięki temu zwiększa się efektywność przy pedałowaniu. Warto jeszcze wiedzieć, że korby na połączenia klinowe są bardzo rzadko stosowane, jednak nadal można je spotkać w stosunkowo tanich rowerach miejskich. Z kolei te na kwadrat mają zastosowanie także w rowerach górskich i turystycznych, ale z niższej półki. Wydaje się, że najbardziej popularne są korby rowerowe marki Shimano. Ale zawsze można dobierać korby producenta, który wyprodukować wkład suportowy. Wtedy też nie trzeba obwiać się, że popełnimy błąd przy ich zakupie.

Na korbach rowerowych, ale i innych częściach absolutnie nie można oszczędzać. Wybierając te najlepsze mamy pewność, że posłużą nam przez długi czas. Jednocześnie cały mechanizm korbowy jest bardzo ważny, wszak wpływa na wygodę jazdy, ale również efektywność.

Artykuł sponsorowany
Kategoria: Porady

Dodaj komentarz